fredag 6 maj 2011

Ammande kvinnor ska inte dricka alkohol.

Ammande kvinnor eller gravida kvinnor ska inte röka, ska inte snusa och ska inte dricka. EN period i livet, där man är gravid eller ammar, den perioden kan man väl ställa sig själv o sina behov åt sidan, i alla fall för sådana nonsens som alkohol och tobak, och tänka på den lilla?

Jag ogillar människor som röker när dom är gravida, eftersom det påverkar barnet såpass negativt och det kan leda till en rad sjukdomar som kan kräva sjukhusvård resterande av livet för barnet.
Vet ett av flera fall där en kvinna, vars mor rökte när hon var gravid, som måste åka in flera gånger varje vecka till sjukhus för att få hjälp med andningen.

Och NEJ, det finns inget vackert med en kvinna som ammar som håller en bägare med alkohol som Carl-Jan Granqvist sa.

Rapporter ändras hela tiden visst, och tänk om det kommer fram en studie där det visar att det är farligt med alkoholintag, så som det menades på förut?
Nymoralism, en sådan negativ klang, jag kallar det sunt förnuft, och den bästa modern är den som tänker på sitt barn framför sina beroenden.
Det finns alkoholfritt vin och öl om man är ute efter smaken, ta det istället.

Jag rökte tills jag fick reda på att jag var gravid med Julia, jag la tvärt av, så jag vet att det går att lägga av bara man är tillräckligt motiverad och inte skyller på att rökning hjälper en igenom en tuff tid. Träning till exempel har mycket bättre effekt, både för sig själv och barnet.

Jag tycker bartendern agerade rätt, utifrån sina principer. Man är ingen robot när man arbetar, man har väl även känslor trots att ens uppgift "bara" är att blanda drinkar? Företaget stod bakom honom, och jag tycker att det är på tiden att någon sätter foten ner och säger vad dom tycker.. Vi är Landet lagom, vi behöver mer personer med lite framåtanda och vågar stå vid sin punkt.


Ni kan läsa vidare här om Carl-Jan Granqvist och hans uttalande här.

1 kommentar:

  1. Kan bara hålla med dig... det är en sak om man bara ansvarar över sig själv..men ett helt beroende litet liv, i magen eller i famnen... Vad prioriterar man då?
    Det borde vara självklart!
    Nu ska jag göra mig i ordning för dagens jobbpass.. hela 3 1/2 timme ska jag jobba... ; )
    Kramar

    SvaraRadera