tisdag 14 februari 2012

Att bli gammal.

När man jobbar inom äldrevården får man oftast ett annat perspektiv på vardagen och på livet. Alla kanske inte tar åt sig det man får lära sig, men många gör nog det.

När man jobbar inom äldrevården, träffar man på människor med olika livsöden och man får ofta höra historier från deras liv. Allt är värt att ta in, för man hör vilka prioriteringar som funnits och vad som är viktigt för dom att berätta.

Sällan är det historier om ting, för ting är värdelöst i deras ögon. Erfarenhet och känslor är det som speglar, och önskningar om att saker borde varit lite annorlunda. Alla önskar god hälsa (vilket vi alla borde prioritera), även de som säger att dom inte borde klaga så länge som huvudet hänger med.

Livskvalité är någonting som ändras drastiskt med livet. Som ung är prylar, utseende och bästa jobbet det som hägrar. På äldre dagar kan det till viss del fortfarande vara utseende, men oftast vilka nära man har och vilken hälsa man besitter.
Många hamnar utanför, många anhöriga dör bort under livets gång, och en dag sitter domw ensamma där - helt i vårdens händer.

Satsar man inte på ett bra äldrevård, så kommer det antagligen drabba en själv på äldre dagar. Man kan aldrig veta sitt livsöde, så man borde fokusera lite mer på det man har kärt och inte lyssna så mycket på vad andra tycker.

Vem är jag? Vad gillar JAG? Vad är viktigt för MIG?
Man ska tänka som en tre-åring, för man är själv i centrum av sitt liv. Man är viktig, och man borde förstå hur viktigt det är att ha bra vänner och hur viktigt det är att hålla familjen nära.

Jag vill inte leva på ålders höst, och ångra de val jag gjort i livet. Jag vill vara gammal och lycklig, för den dagen benen inte bär, så ska jag tänka tillbaka på alla de jag älskar och älskat. De som har influerat mitt liv..
Jag tänker nog knappast tillbaka och säger "Åh, vad lycklig jag är för att jag köpte en projektor".
Och ska jag bli gammal, vill jag ha en bra äldrevård. Man har levt länge och varit samhällsbärare. Jag vill inte bli intryckt i ett schema hos hemvården, och känna mig i vägen.
Jag vill inte hamna på ett äldreboende och bli dement, där personalen inte har tillräckligt med utbildning för att hantera mig när jag går mellan klarhet och glömska.


Mitt arbete som undersköterska är viktigare än vad många ser det som. Det är mer än att bara torka skit och lyssna på upprepade meningar. Mitt arbete som undersköterska är att finnas där, influera och göra vardagen så bra som det kan bli.
Ingen vill sitta ensam och bortglömd, och om jag kan göra någonting för att öka individens livskvalité så gör jag det.

Dina val i livet kommer ge en effekt på hur du kommer känna som gammal, tänk på det.. Ta vara på livet, ta vara på varje minut av det. Gläds åt de bra saker, ta i tu med det du tycker är jobbigt direkt så det slipper vara en bromskloss i livet.

Livet handlar om kärlek, känslor och om närhet.. Inte ting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar